www.tuca.ro

Acte necesare pentru vanzarea unui imobil

Ce trebuie sa stim
Pentru a putea vinde un imobil in primul rand avem nevoie de actul de proprietate (actul de dobandire al actualului proprietar) care dupa caz poate fi: contract de vanzare-cumparare, act de donatie, certificate de mostenitor, contract de schimb, testament, etc.
Aceste fiind cele mai utilizate acte care stau la baza proprietatii si le-am dat o scurta definitie:
- contractul de vanzare-cumparare, contract prin care una dintre parti – vanzatorul – stramuta proprietatea unui bun al sau asupra celeilalte parti – cumparatorul – care se obliga in schimb a plati vanzatorului pretul bunului vandut;
- act de donatie, este un contract solemn, unilateral si cu titlu gratuit prin care una din parti, numita donator, cu intentie liberala isi micsoreaza in mod actual si irevocabil patrimoniul sau cu un drept (real sau de creanta), marind patrimoniul celeilalte parti, numita donatar, cu acelasi drept, fara a urmari sa primeasca ceva in schimb;
- certificate de mostenitor, este un titlu in temeiul caruia persoana pentru care s-a emis face dovada calitatii sale de mostenitor. Este reglementat de Legea nr. 36/1995. El se elibereaza pe baza incheierii finale, data in cadrul procedurii succesorale notariale, de catre notarul in raza caruia defunctul a avut ultimul domiciliu. Certificatul cuprinde referiri la masa succesorala, numarul si calitatea mostenitorilor si cotele ce le revin din patrimoniul defunctului;
- contract de schimb, contract prin care părţile, numită copermutanţi, dau fiecare celeilalte un lucru pentru altul;
- testament; act juridic unilateral, solemn, esenţialmente personal şi revocabil prin care testatorul dispune, pentru cazul încetării sale din viaţă de întreaga sa avere sau numai de o parte din aceasta.
Pe baza acestor acte se face cadastru si intabularea proprietati care sunt necesare notarului pentru a depunde de “extras de carte funciara “:
- cadastru, sistem unitar si obligatoriu de evident tehnica, economica si juridical prin care se realizaeaza identificarea, inregistrarea, reprezentarea pe harti si planuri cadastrale a tuturor terenurilor, precum si a celorlalte bunuri imobile de pe intreg teritoriul tarii, indifferent de destinatia lor de proprietate;
- intabularea, inscrierea definitive a dreptului de proprietate in cartea funciara;
- carte funciara, inscris oficial reprezentand unitatea de baza in sistemul de publicitate imobiliara in cadrul caruia evidenta se tine pe imobile si nu pe proprietari. C.F se intocmeste in mod distinct pentru fiecare imobil si cuprinde mentiuni despre toate actele translative sau constitutive de drepturi in privinta imobilului respectiv. Se intocmeste si se numeroteaza pe localitati.
Am lasat la sfarsit, dar are importanta lui, certificatul fiscal care atesta faptul ca proprietarul figureaza pe rolul administratiei financiare cu imobilul respectiv si ca impozitele sunt achitate la zi.
Un proprietar poate detine un imobil (teren sau constructie) printr-o varietate mult mai mare de acte dar am adus in atentie cele mai des intalnite “acte de proprietate” si procedura standard de vanzare.
Sursa: informatiiprofesionale.ro

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>