www.tuca.ro

Accelerarea solutionarii proceselor (I)

Partea I – noile modificari aduse Legii 202

Legea privind accelerarea solutionarii proceselor nr.202 din 25 octombrie a adus modificari importante la Codul de procedura civila si in alte domenii descrise mai jos.

Aceasta lege, publicata in Monitorul oficial din nr.714 din 26 octombrie, a intrat in vigoare la la 30 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, adica la 25 noiembrie, cu exceptia prevederilor privind divortul pe cale administrativa si pe cale notariala, care intra in vigoare in termen de 60 de zile de la data publicarii.

Modificari – Sinteza -

● Contencios administrativ. Din interventiile asupra Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, retinem modificarea unui text cu caracter de principiu. Astfel, legalitatea unui act administrativ unilateral cu caracter individual, indiferent de data emiterii acestuia, poate fi cercetata oricand in cadrul unui proces, pe cale de exceptie, din oficiu sau la cererea partii interesate. In acest caz, instanta, constatand ca de actul administrativ depinde solutionarea litigiului pe fond, sesizeaza instant competenta, prin incheiere motivata, de contencios administrativ si suspenda cauza; incheierea de sesizare a instantei de contencios administrativ nu este supusa niciunei cai de atac, iar incheierea prin care se respinge cererea de sesizare poate fi atacata odata cu fondul. Suspendarea cauzei nu se dispune in situatia in care instanta in fata careia s-a ridicat exceptia de nelegalitate este instanta de contencios administrativ competenta sa o solutioneze si – ceea ce urmeaza fiind un element de noutate (n.n.) – nici atunci cand exceptia de nelegalitate a fost invocata in cauze penale.

● Circulatia pe drumurile publice. Referitor la caile de atac impotriva procesului-verbal de constatare a contraventiei, prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, cu modificarile si completarile ulterioare, prin modificarile nou-introduse se prevede ca:

- Plangerea suspenda executarea amenzilor si a sanctiunilor contraventionale complementare de la data inregistrarii acesteia pana la data pronuntarii hotararii judecatoresti, si NU “pana la data ramanerii definitive si irevocabile a hotararii judecatoresti”, astfel cum prevedea reglementarea in versiunea de pana acum.

- Ramane in vigoare prevederea din paragraful 3, urmator, al textului art.118, potrivit caruia “Dovada inregistrarii plangerii depuse la judecatorie in termenul de 15 zile de la comunicare se prezinta de contravenient la unitatea de politie din care face parte agentul constatator, care va efectua mentiunile in evidente si ii va restitui permisul de conducere” si se adauga un nou paragraf care prevede ca “hotararea judecatoreasca prin care judecatoria solutioneaza plangerea este definitiva si irevocabila.”

- Daca instanta a hotarat, insa, respingerea plangerii impotriva procesului-verbal de constatare a contraventiei, contravenientul este obligat sa se prezinte la serviciul politiei rutiere care il are in evidenta pentru a preda permisul de conducere “in termen de 15 zile de la data pronuntarii hotararii” si nu de la data ramanerii definitive si irevocabile a hotararii, cum era stipulat in textul inainte de actuala modificare.

- Prin similitudine de tratament, se prevede ca procesul-verbal neatacat in termen de 15 zile de la data comunicarii acestuia, precum si, dupa caz, hotararea judecatoreasca prin care s-a solutionat plangerea (si NU “de la data ramanerii definitive si irevocabile a hotararii judecatoresti” – cum prevedea forma anterioara a textului) constituie titluri executorii, fara vreo alta formalitate.
Conform:informatiiprofesionale.ro

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>